Vad betyder användar-genererat innehåll?

Användarskapat innehåll, även kallat användargenererat innehåll, är digitalt innehåll, som har skapats av konsumenter. Det kan vara t.ex. bilder, videos, bloggar, Facebook-, eller Instagram-inlägg som dina följare eller kunder har postat och som innehåller dina produkter eller tjänster.

Det kan alltså vara ett foto på en person som har på sig en tröja som du har sålt till hen, eller en av dina posters som personen har fotat i sitt hem och som sedan postas på Instagram till exempel.

Varför är detta viktigt för ditt varumärke?
 
UGC är en väldigt bra marknadsföringsverktyg, särskilt i de sociala kanalerna.
  • Det skapar trovärdighet och för ditt varumärke.
  • Det visar dina följare hur omtyckt du och dina produkter är.
  • Användargenererat innehåll leder till fler webbplatsbesökare.
  • Ökar din SEO. Sökmotorer som Google rankar användargenererat innehåll material högre, vilket leder till att du rankar bättre på Google, och därmed drivs ännu mer trafik till dina kanaler.
Så om någon taggar ditt varumärke eller produkt, svara alltid och tagga tillbaka. Det är ett trevligt sätt att säga TACK och det uppmuntrar andra att göra samma sak.
Lycka till!


Skriven av Ulrika Stjernfelt

%d bloggers like this: