Om du planerar att synas i olika sociala kanaler  är det bra att tänka på några saker.

1. Innan du skapar ett konto för någon av de sociala kanalerna är det viktigt att komma ihåg att hålla alla dina konton konsekventa.
Vi rekommenderar att ha samma sida / kontonamn (om möjligt) och samma profilfoto eller logotype på alla konton, så att besökarna kan hitta dig enkelt.  Att se till att ditt varumärke förblir konsekvent på alla dina plattformar är också viktigt.

 2. Gör det lätt för dina kunder att hitta dig
Fyll i så mycket information som möjligt om ditt företag under ”Om”.
Använd ett coverfoto som tydligt representerar ditt företag.  Använd rätt format. Fyll i rätt kontaktuppgifter.

3. Bestäm i vilka kanaler du vill synas. Du måste inte vara aktiv i alla sociala kanaler, men du kan registrera ett konto för att få tillgång till ditt företags namn. Då kan du bestämma om du vill vara aktiv på just den plattformen senare. Vi rekommenderar dig att välja den eller de plattformarna som passar bäst för dina följare och som du hinner med.

4. Det är värt att tänka på att en affärssida på Facebook måste vara ansluten till ett personligt konto på Facebook. Säkerställ att din profilsida innehåller rätt information om ditt företag.

5. Om du vill skapa företagskonto på Instagram måste du först skapa en Facebook business sida som du sedan kopplar samman till Instagram.

Vi hjälper dig gärna att starta och sköta alla dina sociala mediekonton. Vi hjälper dig givetvis med frågot och funderingar om vilka kanaler som passar just ditt företag bäst.

 

Tips!

Den enda platsen på Instagram som du kan lägga till en länk är i bion (profilsidan) Använd länken! Du kan när som helst ändra länken, t.ex. varje gång du postar om du vill länka till olika platser på din webbplats.

%d bloggers like this: