En hashtag gör ditt innehåll sökbart, även för de som inte följer ditt konto.

En hashtag är en kombination av bokstäver, nummer och ibland även emojis som skrivs efter # – symbolen. T.ex. #DigitalKnowledge

Med rätt hashtagstrategi kan du attrahera nya följare genom Instagram ”explore” sida och hashtagtråden. Med rätt hashtaggar kan leda till större engagemang och räckvidd och vilket resulterar till kunder! Anänd hashtaggar som är relevanta för ditt företag och dina följare .

Hashtags på Instagram

Instagram tillåter upp till 30 hashtags, men vi rekommenderar att du testar så många som möjligt och se vad som fungerar bäst för ditt varumärke.  Tänk på att hashtaggen ska vara relevant och passa för bilden. Hashtaggen kan skrivas i slutet av ditt inlägg eller i kommentarsfältet.
Håll koll på din taggar och uppdatera de gärna då och då så att du får bäst resultat.
Undvik taggar som #love och #happy. De används av miljoner varje dag och du kommer sannorlikt att ha mer nytta av att vara mer specifik i ditt företags taggar för att få relevanta följare som kan bli dina kunder.

Instagramföljare kan nu både följa hashtaggar och själva kontot. Så genom att dela bra innehåll och tagga det korrekt kan du bredda ditt sök och få fler följare. Kom ihåg att det inte gäller att försöka nå alla, det gäller att synas för rätt personer. Din målgrupp!

%d bloggers like this: